WEERT — Tieners die verbaast om zich heen kijken en vervolgens naar boven kijken naar de kerktoren, waar de muziek van het carillon vandaan komt. Dat weten ze wel, maar waar komt dat stemgeluid, dat gezang vandaan? Verbaast kijken ze om zich heen om vervolgens hun mobiel te raadplegen. Misschien heeft die het antwoord. Het gebeurde op de Markt in Weert op 4 september tijdens het concert van Madieke Marjo, mezzosopraan, Martine Wijers, piano en Frank Steijns carillon vanaf de Sint Martinuskerk te Weert. Dit concert vond plaats in het kader van het Festival Klinkend Erfgoed dat van 31 augustus tot en met 5 september plaats vond in Maastricht, Nederlands en Belgisch Limburg.

Niet alleen in Weert keken de mensen op de terrassen verbaast om zich heen. In Venlo gebeurde hetzelfde. In Maastricht waren de luisteraars minder verrast, het gebeurt wel vaker dat er in combinatie met het carillon andere muziekklanken over de stad dwarrelen. Deze dagen konden de Maastrichtenaren o.a. genieten van het carillon met Franse Chansons, carillon met DJ collectief “Sonorous Cell”. In Heerlen was het programma “Carillon Request” een succes. Luisteraars konden per app een verzoek nummer indienen, dat vervolgens op carillon en keyboard uit gevoerd werd. Tijdens het Dance, Trance the Bells, op het terrein van Festival Bruis hebben honderden mensen gedanst op de klanken van het rijdende carillon in samenwerking met een DJ. Traditionele bespelingen kwamen ook ruimschoots aan bod, o.a. op zaterdag 1 september, tijdens de klokkenestafette in Nederlands en Belgisch Limburg. De klokkenestafette ging van Venlo, via Hasselt, Heerlen, Peer, Weert, naar Maastricht.

Het Festival Klinkend Erfgoed draaide niet alleen om carillons, ook de orgels kwamen ruimschoots aan bod tijdens de lunchconcerten door studenten van het Conservatorium Maastricht en Euroregio orgelconcerten door internationale organisten. Een bijzondere ervaring was de live orgelbegeleiding bij de stomme film “Der müde Tod” (Frits Lang) uit 1921. Het was heel bijzonder om te ervaren hoe muziek een beeld krachtig maakt. Het slotconcert door Aart Bergwerff vond plaats op 5 september in de Romaanse Onze Lieve Vrouwen Basiliek. Deze middeleeuwse basiliek leende zich bij uitstek voor de uitvoering van “Concert Spirituel”: Canto Ostinato van Simeon ten Holt.

Het carillon, onderdeel van de openbare ruimte, is zichtbaar en hoorbaar voor iedereen, die zich binnen de klankcirkel bevindt. Het orgel is voor het publiek minder toegankelijk, voor orgelmuziek moet je een kerk ingaan. Toch heeft het publiek in Maastricht van orgelklanken kunnen genieten. Op zaterdagmiddag 1 september stond het dansorgel “De Lange Gavioli” op het Vrijthof opgesteld. Bij het oudere publiek riep dit orgel herinneringen op aan vroeger tijden. Het jongere publiek begon soms spontaan een dansje te maken op de klanken van het orgel.

Woensdagmiddag 5 september stond helemaal in het teken van jeugd en orgel. Op het Vrijthof stonden een miniatuur orgeltje en een minidraaiorgeltje opgesteld. Aan de hand van deze twee instrumenten werd aan de kinderen uitgelegd hoe klank ontstaat. Vervolgens gaf de organist van de Sint Janskerk in de kerk tekst en uitleg over het orgel. Tot slot mochten de kinderen naar boven, naar het orgel. Toen was de verleiding wel heel erg groot om zelf wat te spelen op het orgel.

Het Festival Klinkend Erfgoed in Maastricht was een succes. Het is een van de mogelijkheden om de schatten van het klinkende erfgoed onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Dat is de grote uitdaging voor alle professionals, beiaardiers, organisten, orgelbouwers en klokkengieters en alle eigenaren en liefhebbers van het culturele erfgoed. Ik hoop dat Maastricht een basis heeft gelegd waarop al deze partijen elkaar vinden om gezamenlijk deze uitdaging op te pakken en een succes te maken van het Europese jaar van het Klinkend Erfgoed.

Ada Boerma, voorzitter NKV
Ammerzoden, 11 september 2018

GRONINGEN — In september 2018 organiseert de Stichting Martini Beiaard Groningen een viertal beiaardconcerten op het carillon van de Martinitoren. Op alle donderdagavonden in die maand zullen gerenommeerde beiaardiers een concert van ongeveer een uur verzorgen. De aanvangstijd is 19.30 uur.

Op 6 september is Janno den Engelsman de eerste gast. Hij is beiaardier (en organist) in het zuiden van het land: Middelburg, Zierikzee en Bergen op Zoom.

Op 13 september is Arie Abbenes te beluisteren. Oud-docent aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort en jarenlang (stads)beiaardier van  Eindhoven, Asten, Oirschot en Utrecht.

Op 20 september is het de beurt aan Wim Ruitenbeek. Hij speelt voornamelijk in het midden van het land: Harderwijk, Nijkerk, Tiel, en Velsen.

Op 27 september wordt de reeks afgesloten door Bernard Winsemius. Hij is eveneens oud-docent van de Nederlandse Beiaardschool en emeritus-stadsbeiaardier van Haarlem en Amsterdam. Jarenlang was hij tevens docent orgel aan het conservatorium te Rotterdam. Nog altijd is hij organist van de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

De beiaardconcerten zijn het beste te beluisteren op het Martinikerkhof. Daar zijn ook programmaboekjes verkrijgbaar. Klik hier voor het downloaden van een programmaboekje. Aan de gastbeiaardiers is gevraagd een programma te brengen dat de luisteraars een bijzonder palet van beiaardklanken voorschotelt.

Op 31 augustus begint de Zwolse Beiaardmaand 2018. Een kleurrijke serie concerten op de Taylorbeiaard van de Peperbus, maar ook op reizende beiaard, wordt gegeven door een keur van beiaardiers.

De maand duurt tot en met 22 september en de concerten vinden plaats op vrijdagen en zaterdagen. Klik hier voor het volledige programma.

PERPIGNAN — De 31ste editie van het Festival de la Musique Sacrée in Perpignan zal plaatsvinden van 9 t/m 20 maart 2019. De internationale belangstelling voor dit festival groeit ieder jaar. Bezoekers komen vanuit heel Europa.

Tijdens het festival wordt ieder jaar een beiaardconcert geprogrammeerd in samenwerking met de 'Association des Amis du carillon de la cathédrale Saint-Jean-Baptiste de Perpignan'. Sinds 2015 omvat dit dynamische samenwerkingsverband een compositiewedstrijd voor beiaard. Voor de derde keer nodigt het Festival en de 'Les Amis du carillon' u uit om deel te nemen aan deze wedstrijd.

De winnende compositie zal in première gaan tijdens het beiaardconcert op zaterdag 13 april 2019 en gespeeld worden door de beiaardiers van de kathedraal, Elizabeth Vitu en Laurent Pie.

Voorwaarden

De voorwaarden voor deze compositiewedstrijd voor de stad Perpignan zijn:

• Compositie: voor twee beiaardiers.
• Duur: 2 minuten.
• Amédée Bollée beiaard: 46 klokken - 4 octaven c1 - c4, de c#, d# en g# ontbreken in het laagste octaaf, het instrument transponeert naar d1 (meer details omtrent het Bollée carillon van Perpignan worden op verzoek verstrekt).
• Thema: ieder jaar kent het Festival een thema. In 2019 zal het thema 'Nocturne' zijn, alhoewel het beiaardconcert een onderdeel zal vormen van een dag en een nacht van dans waarmee een heilig ritueel wordt uitgedrukt in een spirituele viering. De compositie zal als openingsstuk worden uitgevoerd van het beiaardconcert tussen een 'bagad' concert en dat van een 'coblà', als begeleiding van traditionele Bretonse en Catalaanse dansen. De compositie moet 'maestoso' zijn: met een dynamisch en briljant karakter.
• Datum van inzenden: voor 20 december 2018 naar Elizabeth Vitu (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
• Publiciteit: de radio, en de lokale en regionale pers zullen verslag doen van het concert. Een nieuwsbericht zal naar beiaardorganisaties wereldwijd worden gestuurd.

Prijs

De laureaat zal een prijs van 500 euro ontvangen. De winnende compositie wordt door American Carillon Music Editions gepubliceerd.

Jury

Leden van de jury zijn: Michel Peus (concertpianist, gepensioneerd vice-directeur van het Conservatoire à Rayonnement Régional Perpignan-Méditerranée, oprichter en artistiek directeur van het Festival International de Piano in Elne), Jean-Philippe Cazenove (contra-bassist, internationaal concertgever), en Christine Laugié-Vanhoute (maître-carillonneur en beiaarddocent van de Muziekschool van Pamiers - een afdeling van de Franse Beiaardschool in Douai, oprichtster van de organisatie 'Les Carillons en Pays-d'Oc'). De jury zal de winnaar half-januari 2019 officieel bekendmaken.

 

GRONINGEN — Stichting Klokkenspel Groningen viert jubileum met tal van activiteiten. Ruim 400 luidklokken, 7 carillons en 25 automatische klokkenspellen vormen een belangrijk deel van ons provinciaal cultureel erfgoed. De omvang van het Groninger klokkenbezit kent in Nederland zijn weerga niet. Om dit erfgoed te behouden, te herstellen, waar mogelijk uit te breiden en het gebruik ervan te bevorderen, is 25 jaar geleden de Stichting Klokkenspel Groningen (SKG) opgericht.

In het kader van haar jubileum organiseert de SKG, gedurende de maanden mei tot en met oktober, een aantal evenementen die de doelstellingen van de stichting op een bijzondere en nadrukkelijke wijze onder de aandacht wil brengen bij bestuurders, (cultuur)professionals en de Groninger bevolking.

Komende activiteiten

De stichting is voornemens om op 22 september in de kapel van de Martinikerk een seminar te houden. Het ligt in de bedoeling de 9e editie van het Gronings Beiaardboek, met composities van Groninger beiaardiers, tijdens deze bijeenkomst te presenteren. Dit boek vormt een aanvulling op een bestaand repertoire.

Tot slot staat op 20 oktober een excursie op het programma naar klokkentorens in Veendam en omgeving die open staat voor belangstellenden.

Activiteiten die dit jaar hebben plaatsgevonden

Op 22 mei goot de firma Laudy- in de open lucht - een klok op initiatief van het Museum Heiligerlee. Dit in het kader van de herdenking van de Slag in Heiligerlee en de 80-jarige oorlog. De SKG financierde de kroon van deze herdenkingsklok.

Op 9 juni vond een luidklokken-estafette plaats. Door op afgesproken tijden te luiden konden één of meer routes van aan elkaar doorgegeven klokluidingen ontstaan, die uiteindelijk uitkwamen op de Groninger Martinitoren.

In de week van 23 -29 juli werden concerten georganiseerd op de beiaarden van Appingedam, Groningen (Martinitoren en Academiegebouw), Heiligerlee, Middelstum, Winschoten en Veendam.

De derde aflevering van 'Hack the bells' wordt gehouden in Maastricht. Wie komt met het beste idee om een carillon te promoten? Iedereen mag meedoen! Er zijn prijzen voor de beste ideeën, maar let op: van die prijs mag je maar een deel zelf houden. Is er nog een idee dat door niemand bedacht is? Roept u maar!! Tip: gewoon mooi, gevoelig, boeiend, verstild, dramatisch, .....(vul verder zelf maar in) op het instrument spelen - komt daar nog iemand op?

Klik hier voor informatie: www.hackthebells.org