Op donderdag 17 januari 2019 ontving Auke de Boer, stadsbeiaardier van Groningen, de Nederlandse band EUT op de Martini toren. Ter gelegenheid van het Eurosonic/ Noorderslag festival beklommen de bandleden de toren, waar zij vanuit de nok een concert gaven samen met de beiaardier. 

EUT is een Nederlandse Band, hun debuutalbum Fool For The Vibes (2018) werd internationaal goed ontvangen. Meer informatie over de band is op hun website te vinden. 

Een opname van het nummer "Bad Sweet Pony" met carillon is op youtube te vinden.

BREDA — De Grote Toren van Breda speelde een mooie rol tijdens de Cultuurnacht in Breda op 26 januari 2019. Tussen 19.00 en 23.30 was er ieder half uur een Carillon-Plus show met beiaard, percussie, synthesizer en live animation op computer.

Het publiek buiten op het plein zag een prachtig verlichtte toren en kon de klokken horen, maar de echte voorstelling vond binnen plaats in de trommelkamer op 60 meter hoogte. Hier kreeg het publiek in kleine groepen een projectie te zien, een live-video animatie door Willen-Jan de Jong, geïnspireerd op de muziek gespeeld door Mees Siderius (percussie), Hans Vermunt (toetsen) en natuurlijk Paul Maassen op de 14 ton wegende torenbeiaard.

De korte voorstelling was gebaseerd op de Japanse cultuur, wat terug kwam Taiko stijl percussie, de video animaties gebaseerd op een Japanse legende en het Japanse volkslied "Sato no Aki" verstoken op de trommel. Iedere voorstelling eindigde op het half of heel uur precies, zodat ook de trommel deel uitmaakte van het concert. Het eindigen van een contemporaine voorstelling met het lopen van de oude trommel gaf het concert een unieke authenticiteit. 

Na afloop kreeg iedere groep de kans om uit te kijken over nachtelijk Breda. Het Klokkenluidersgilde Breda was aanwezig voor uitleg en demonstratie van het handmatig klokluiden.

 

GDANSK — Op 14 januari 2019 overleed Pawel Adamowicz, sinds 1998 de burgemeester van de Poolse stad Gdańsk, nadat hij een dag eerder slachtoffer werd van een aanslag. De heer Adamowicz was een zeer toegewijd liefhebber en ondersteuner van de carilloncultuur in zijn stad: in een periode van 20 jaar kwamen er drie carillons tot stand. Daarmee werd Gdańsk uniek in Polen, een land waarin carilloncultuur onbekend is.

Katarzyna Kwiecien-Dlugosz, componiste te Gdańsk, schreef in één dag een carillonwerk om de nagedachtenis van burgemeester Adamowicz te eren. De beiaardiers van Gdańsk vragen dit werk zoveel mogelijk te verspreiden onder hun collega's overal, met het verzoek het te spelen op hun carillons. Daar willen wij als KNKV graag aan meewerken.

Klik hier om deze nieuwe carilloncompositie Epitafium in beeld te krijgen. De componiste vindt het fijn een bericht te ontvangen wanneer en waar u het werk uitvoert. Haar e-mailadres is: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

MEPPEL — Op de toren van de Grote of Mariakerk in Meppel trof ik op 7 februari 2019 beiaardier en allround muzikant Mannes Hofsink. Beneden was het geroezemoes van de donderdagse markt te horen en boven ons gaf de harde wind de klank van de klokken vleugels. Mannes speelde een breed repertoire op de beiaard en zijn vertolking verried de meesterhand van Boudewijn Zwart.

Mannes noemt zichzelf liever Stadsmuzikant dan Stadsbeiaardier. En met reden: hij is kantor, organist, dirigent, pianist/begeleider bij een mannenkoor en heeft ook nog een lespraktijk. De Grote Kerk in het hart van Meppel is behalve een Godshuis, ook voor de héle burgerij een podium waaraan hij zijn steentje bijdraagt. 

Wat is de invloed van al die werkzaamheden op jouw beiaardspel?
“Allereerst het repertoire. Door al die verschilende muzikale aktiviteiten leer je muziek kennen waarvan je denk: dat kan ik ook ‘mee naar boven nemen’. Op de beiaard speel ik van alles, op het orgel blijft het bij ‘netjes’. Beiaardmuziek moet voor het publiek melodieus en herkenbaar zijn. Ik houd veel van de Vlaamse Romantiek. Op een vakantie in Hulst ben ik voor het eerst geboeid geraakt door een beiaardbespeling in die stijl en het toeval bracht mij in contact met Boudewijn Zwart. Bij hem ben ik gaan studeren en heb een individuele, expressieve benadering van de muziek meegekregen.”

Hoe wordt men Meppeler van het jaar?
“Door iets totaal onverwachts te doen. Door een verbinding te maken tussen beiaard en totaal andersoortige muziek.  Muziek die ik voorheen niet eens kende. En die onverwachte combinatie is door iemand opgepikt en ook de plaatselijke krant dacht: “Hé, dat is leuk! Daar moeten we op inspringen”. Het heeft te maken met publiciteit en het kwam zo: De plaatselijke muziekvereniging had een veiling georganiseerd en één van de kavels was een muzieknummer op de beiaard. Ze hadden me van te voren gevraagd of ik dat wilde, en ik zei prima.

Na de veiling werd ik gebeld: “Er is een meneer die wil Rammstein op de beiaard, kan dat?” Ik zei, dat is prima. Maar ik had er nog nooit van gehoord. Pas maanden later toen die meneer contact met mij opnam maakte ik kennis met die muziek. Toen moest ik wel even achter m’n oren krabben maar wie A zegt moet ook B zeggen. Hij wilde dat graag en dan doe ik dat. Ik kreeg de bladmuziek van hem, heb het bekeken en bedacht welke kant het op zou moeten. Heb het heel lang voor me uitgeschoven. Tot een dag van te voren, toen dacht ik: nu moet het toch maar gaan gebeuren.

De man die de kavel had gewonnen wilde per se zelf de PR doen. Híj was de motor achter het geheel. En sindsdien is het opgepakt door de landelijke kranten. Hij heeft ook de landelijke TV aangeschreven. Hij is er zeer aktief mee bezig geweest. Ik dacht: mooie gratis PR, gewoon in meegaan.

De nominatie werd uitgereikt op 21 december en aan het eind van het jaar mag ik de prijs weer uitreiken aan een ander. De prijs is een pentekening van een landschap bij Meppel van Jo Alting. Die prent heeft een mooie plaats gekregen in onze woonkamer.”

Dick Klomp

UTRECHT — Malgosia Fiebig, beiaardier van de Utrechtse Domtoren, speelt zaterdag 19 januari op 'haar' Utrechtse carillon een muziekstuk dat speciaal is gecomponeerd ter nagedachtenis aan de burgemeester van de Poolse stad Gdańsk, Pawel Adamowicz. Deze geliefde burgervader werd afgelopen zondag tijdens een liefdadigheidsevenement neergestoken. Maandag bezweek hij aan zijn verwondingen.

Klokslag 11.00 uur zet Fiebig in met de compositie Epitafium van Karazyna Kwiecien-Dlugosz, componiste te Gdansk.

Klik hier om het artikel in DUIC.nl te lezen

PERPIGNAN — Ter gelegenheid van de 31ste editie van het Festival de la Musique Sacrée in Perpignan werd voor de derde keer een compositiewedstrijd voor beiaard uitgeschreven. Gevraagd werd om een stuk voor twee beiaardiers te schrijven van ongeveer 2 minuten dat op de beiaard in de toren van de kathedraal Saint-Jean-Baptiste van Perpignan uitgevoerd kan worden. Het thema van het festival is dit jaar ‘Nocturne’. Begin januari zijn de inzendingen beoordeeld. Er werden maar liefst 25 composities ontvangen van 22 kandidaten uit acht landen.

De leden van de jury waren Michel Peus (Directeur adjoint honoraire du Conservatoire Perpignan-Méditerranée Montserrat Caballé), Hervé Rémond (Directeur des Etudes van hetzelfde conservatorium), en Jean-Philippe Pie (contrabassist). Alle drie gerenommeerde musici kennen de beiaard als instrument.

Na grondige bestudering van alle inzendingen heeft de jury unaniem de prijs van 500 euro toegekend aan Luc Le Provost uit Frankrijk voor zijn compositie getiteld 'Procesion Nocturna Miserere Mei Deus – La Madruga, Semana Santa en Sevilla'. Het werk zal door American Carillon Music Editions worden gepubliceerd. De jury wenste een speciale vermelding te geven aan Naoko Tsujita uit Canada voor haar compositie 'Nocturne Dance'.

De componist heeft toegezegd aanwezig te zijn bij de eerste officiële uitvoering. Die vindt plaats op zaterdag 13 april 2019 om 18.00 uur door de beiaardiers Elizabeth Vitu en Laurent Pie. Zij bespelen de historische beiaard van de kathedraal van Perpignan met 46 klokken van klokkengieter Amédée Bollée. Het publiek kan luisteren op het plein naast de ingang van de kerk. Het festival zelf start al op 10 april en duurt tot 20 april.